Pyöräilytalvi

Talvi pyörällä: uhka vai mahdollisuus? Millaisia ovat talvipyöräilyn myytit ja miten niitä murretaan? Miten tehdään parempia pyöräilykaupunkeja – ympärivuotisesti?

Ohjelman ohjaksissa Fedja Kamari ja Martti Tulenheimo sekä viikottaiset asiantuntijavieraat.

Talven mittaan perehdymme muun muassa pyöräliikenteen suunnitteluun, pyörämatkailuun ja fillaribisneksen viimeisimpiin kuulumisiin.

Kuuntele uusin jakso keskiviikkoisin klo 11 tai podcastina Radio Helsingin applikaatiosta tai muusta mieluisasta podcast-paikasta. 

Jatketaan polkemista! Ohjelman tarjoavat Pyöräilyliitto, Helsingin ja Oulun kaupungit.

 

Tekijät

Tulossa

  • Pyöräilytalvi 8.2.2023 11.00
    Pyöräilykaupunkia saadaan vaatimalla. Oulun pyöräilyolosuhteet tunnetaan maailmalla saakka. Mitä Oulussa tehdään oikein? Millaista määrätietoisuutta ja priorisointia pyöräilyn kehittäminen vaatii, ja miksi sitä täytyy uskaltaa vaatia? Pyöräilytalvi Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaaralan vieraana.
  • Pyöräilytalvi 15.2.2023 11.00
  • Pyöräilytalvi 22.2.2023 11.00

Yhteistyö­kumppanit

On-demand

  • play / pause 1.2.2023 11.00
    Jakson linkki kopioitu leikepöydälle!
    Linkin haku epäonnistui!
    Haetaan jakson linkkiä...
    Oulun pyöräilyolosuhteet tunnetaan maailmalla saakka. Mitä Oulussa tehdään oikein? Millaista määrätietoisuutta ja priorisointia pyöräilyn kehittäminen vaatii, ja miksi sitä täytyy uskaltaa vaatia?
  • Helmikuussa Pyöräilytalvi suuntaa Ouluun, ja tätä ennen onkin sopiva hetki tehdä välitilinpäätös talvesta tähän saakka ja pohdiskella pyöräilyvuotta 2022, tilastoja ja muuta numerodataa. Martti ja Fedja pohdiskelevat datan syvää olemusta ja digitaalisen yhteiskunnan ajoittaista tyhjyydentunnetta. Miksi tunneasioita, ja fiiliksiä, eli asioita joilla on kenties eniten merkitystä, on niin vaikea mitata ja ottaa osaksi päätöksentekoa? Lopuksi jutellaan myös liikkumisen vähenemisestä ja siihen liittyvästä keskustelusta.
  • Pyöräilytalven vieraana Helsingin kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki, joka pohtii Martin ja Fedjan kanssa Helsingin monikeskustaista tulevaisuutta, kaupunkitilan inklusiivisuutta kuin vähän sosiaalista mediaakin. Mitä kaupunginvaltuustossa tapahtuu kevätkaudella, ja miksi on myös syytä kääntää katsetta Tampereelle, kun etsitään toimivia kaupunkeja?
  • Paradigmoista rakennuspalikoihin. Millaisia työkaluja, ja rakennuspalikoita, liikenneinsinöörillä on käytössään parempaa pyöräilykaupunkia tehdäkseen? Tai miten puolestaan nivotaan yhteen kaupunkeihin liittyvät eri aikatasot ja kaupunkilaisten toiveet? Keskustabaana täytti viime vuonna 10 vuotta, ja baanaverkosto sen kuin kasvaa. Miltä näyttää baanojen tulevaisuus?
  • Kaupunkien viihtyisyyteen vaikuttaa olennaisesti se, miten miellyttävää niissä on kävellä. Mutta millä laatutekijöillä hyvä käveltävyys saavutetaan, ja millaisia toimia se vaatii?
  • Pyöräilyn koordinaatit. Fedjan ja Martin vieraana Helsingin kaupungin pyöräkoordinaattori Oskari Kaupinmäki, jonka kanssa summataan kuluneen vuoden kuulumiset. Pyöräilytalven kakkosjaksossa peräänkuulutetaan sen lisäksi infraa, infraa ja infraa, mutta jutellaan myös viestinnän merkityksestä pyöräkulttuurin kehittämisen välineenä. Mitä kaikkea viestinnällä ja kampanjoinnilla voidaan saada aikaan, mutta miksei se pelkästään riitä? Samassa jutellaan myös kaupunkien kriisinkestävyydestä, ja miten tähän kuvaan polkupyörä asettuu? Vihje: ei ole ainakaan haittaa. Pyöräilytalvi pitää pienen joulutauon ja palaa taajuudelle ja podcast-alustoille 4.1.2022. Eikun 2023!
  • Pyöräilytalvi jatkuu! Pyöräilytalven kakkoskauden startissa Martti ja Fedja tarkastelevat kuluneen vuoden tapahtumia ja ajautuvat siinä samassa syvälle pyöräilykeskustelun metatasoille, eikä radiokanavalla uskoutumiseltakaan vältytä. Millainen on pyöräilijän identiteetti ja tarvitaanko sitä varsinaisesti mihinkään? Miten puhua pyöräilyn ekologisuudesta ja taloudellisuudesta paasaamatta, ja vai voiko sitä edes välttää? Lopuksi tuumaillaan Helsingin kaupunkipyörien tätä hetkeä ja koko pienliikkumisen huimaa kehitystä.
  • Pyöräilytalven grande finale – Martti ja Fedja paketoivat Pyöräilytalven tuotantokauden läpikäymällä kuluneiden jaksojen kohokohtia. Lisäksi pohditaan miksi pyöräilyyn ja pyöriin edelleen suhtaudutaan kausiluonteisena harrastetoimintana, ja mikä oikein on sen hinta. Pyöräilytalvi kiittää kuluneesta kaudesta kuulijoitaan, jutellaan pian lisää!
  • Millaisiin seikkailuihin arktinen alue vie pyöräretkeilijän? Pyöräilytalven vieraana kokenut maailmanmatkaaja Taneli Roininen, joka vastaa keväällä lanseerattavasta Arctic Bikepacking Trail -hankkeesta ja sen reitistöstä. Millainen reittiverkosto retkeilijää odottaa Pohjois-Euroopassa? Mikä bikepackingissa kiinnostaa, ja miksi Suomessakin kannattaa herätä siihen viimeistään nyt? Revontulia ja yötöntä yötä fiilistelemässä myös vakionaamat Fedja Kamari ja Martti Tulenheimo.
  • Pyöräilytalven vieraana Pyörämatkailukeskuksen asiantuntija Henna Palosaari, joka kertoo myös omasta taannoisesta tuhansien kilometrien Suomen ympäripyöräilystä ja sieltä kertyneistä havainnoista.
  • Pyörämatkailija, tuo teidemme aarre ja rahavirta.
  • Vihreän aallon viritys – Autot vs. pyörät, vihdoinkin! Vastakkainasettelulle on vihdoin luotu suotuisat olosuhteet, kun laitetaan napit vastakkain ja käydään läpi millä ehdoin kaupungin liikennevirrat oikein kulkevat. Miksi autolla pääsee joka paikkaan helposti ja mukavasti, flow-tilan saavuttaen, ja pyöräverkko seuraa vielä perässä? Vieraana suunnittelupäällikkö Niko Palo Rambollilta.
  • Muinaista roomalaista katuelämää. Jo muinaisessa Roomassa saivat kadut nopeusrajoitukset viihtyisyyden takuuksi - miten tämä sama viisaus palaa helsinkiläiselle suunnittelupöydälle vuonna 2021? Mikseivät utopiat toimi kaupunkisuunnittelussa, mutta onnistuneilla kompromisseilla voidaan yltää samoihin hyviin tuloksiin? Pyöräilytalven vieraana Helsingin kaupungilta liikenneinsinööri Marek Salermo, joka muistetaan pyöräilyä edistävistä urotöistään.
  • Inhimillistä kaupunkisuunnittelua – Onko helposti käveltävä kaupunki yhtä kuin hyvin suunniteltu kaupunki? Mitä autoliikenteen osalta äärimmilleen sujuvoitetussa voidaan menettää? Entä millaista tutorointia Helsingin kaupunki on saanut Amsterdamista ja Kööpenhaminasta? Ja mitä puolestaan Kasarmitorin kesäterassista voitiin oppia, ja miten kokeilu vaikutti keskustan kivijalkaliikkeiden asiakasvirtoihin? Tällä kertaa Pyöräilytalvessa Fedjan ja Martin kanssa puhumassa kaupunkisuunnittelija Henna Hovi sekä edellisjaksosta studioon pantiksi jäänyt pyöräkoordinaattori Oskari Kaupinmäki Helsingin kaupungilta.
  • Pulloon vangittu pyöräilyhenki – Ympärivuotinen kunnossapito: mediaseksikkäin sana, jonka tänä talvena tulet kuulemaan! Miten Oulun ja Helsingin tavat hoitaa pyöräilykaupunkia talvella eroavat toisistaan? Mitä tarkoittaa lähtökynnys tai laatukäytävä? Miten kaupunkilaisten asenteisiin ja yhteenkuuluvuuden tunteeseen voidaan vaikuttaa liikennesuunnittelun keinoin, ja vieläpä positiivisesti? Tätä ja paljon muuta Pyöräilytalven kolmannessa jaksossa, jossa vakionaamojen Fedjan ja Martin vieraana projektipäällikkö Kirsi Översti Rambollilta. Jakson kokopitkä versio löytyy podcastina.
  • Pyörämaailma ja lobbaus. Miten tunteet terrorisoivat kaikkea järkevää keskustelua mitä tulee liikennesuunnitteluun? Miksi Helsingin ensimmäisiä kaupunkipyöriä täytyy muistaa hyvällä? Entä onko Hollannin pyöräilymyönteisyyden historia tahratonta? Pyöräilylle suotuisat olosuhteet eivät synny itsestään, vaan siihen tarvitaan vaikuttamista useasta eri suunnasta. Pyöräliiton erityisasiantuntija Martti Tulenheimo kertoo pyörämaailman ja lobbauksen nykytilasta sekä historiasta.
  • Talvi pyörällä - mahdollisuus, ei uhka? Uudessa Pyöräiltalvi-ohjelmassa fiilistellään tulevan talven tunnelmia ja viimeaikaisia pyörämaailman uutisia ja onnistumisia. Lopuksi ennustetaan ensilumen saapuminen Helsinkiin. Vieraana Reetta Keisanen Rambollilta.
Näytä lisää