Taide vai Teknologia

Taide >< teknologia on puheohjelma, jossa tutkitaan taiteen ja teknologian välistä jännitettä kiinnostavien, ajankohtaisten ilmiöiden ja tekijöiden kautta.

Teknologia on ykkösiä tai nollia, suoraviivaista insinööritiedettä, kun taas taide on mielikuvitusta, uuden luomista ja totutun haastamista. Vai onko?

Taide saa muotonsa teknologian kautta. Kaikenlaisia vempaimia käytetään, jotta yleisölle pystytään kertomaan tarina, ja uudet teknologiat mahdollistavat yhä monipuolisemmin upottavia kokemuksia katsojalle.

Taide vai teknologia -ohjelmassa skannataan taidekokemuksia, jotka lentävät vielä tutkan alapuolella sekä esillepanoa ja elämyksiä, joista useimmat vasta unelmoivat. Mikä on taiteen ja teknologian välinen suhde tai yhteinen tulevaisuus?

Ohjelmaa luotsaavat Assemblyn Nuppu Stenros ja Suomen kansallisoopperan ja -baletin Annastina Haapasaari, jotka kutsuvat Radio Helsingin studioon visionäärejä, taustavaikuttajia ja tekijöitä.

Taide vai teknologia Radio Helsingissä joka torstai klo 11.00-12.00. Kuuntele ohjelma on-demandina silloin kun sinulle sopii.

Ohjelmayhteistyössä Assembly, Suomen kansallisooppera- ja baletti sekä Telia.

Tekijät

Tulossa

  • Taide vai Teknologia 21.10.2021 11.00
  • Taide vai Teknologia 28.10.2021 11.00
  • Taide vai Teknologia 4.11.2021 11.00
  • Taide vai Teknologia 11.11.2021 11.00

Yhteistyö­kumppanit

On-demand

  • play / pause 14.10.2021 11.00
    Jakson linkki kopioitu leikepöydälle!
    Linkin haku epäonnistui!
    Haetaan jakson linkkiä...
    #gesamtkunstwerk – Sekä ooppera että videopelit ovat yhtenäistaideteoksia, joissa teknologia on tärkeässä roolissa. Mitä muuta yhteistä niillä on? Vaikka oopperan ja baletin taidemuotojen perustana ovat vanhat klassikot, myös nämä taidemuodot kehittyvät jatkuvasti vuorovaikutuksessa ympäröivän maailman kanssa, sanoo Lilli Paasikivi, Suomen kansallisoopperan taiteellinen johtaja. Videopeleissä teknologia mahdollistaa pelaajalle vapauden valita, miten tarina etenee. Remedy pelistudion luova johtaja ja Control-pelin ohjaaja Mikael “Mixu” Kasurinen kertoo, miten monista eri palasista kootaan onnistuneita pelikokemuksia. Uudet keksinnöt ovat aina muokanneet taiteen kokemusta ja estetiikkaa. Usein taide on ennakkoluuloton testaaja monille teknologioille, ja sillä on tärkeä rooli myös innovaatioiden haastajana. Näitä rajapintoja tutkien Taide vai teknologia -ohjelma, kysyy myös, mikä on taiteen ja teknologian yhteinen tulevaisuus.